Vorlesungsnotizen, Vorlesung 2 Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese PDF

Title Vorlesungsnotizen, Vorlesung 2 Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese
Course Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin
Institution Universität Graz
Pages 41
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Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese...


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Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Reaktivitätstestung (Stressorexposition)

Wilder (1968) „law of initial values“

ANCOVA Residualisierte change scores

Antizipation?

aus Gerin, (2011) Acute stress responses in the psychophysiological laboratory. In Contrada, R.J., & Baum, A. (2011) (Eds.). The Handbook of Stress Science: Biology, Psychology, and Health.(pp. 501-513) Springer: New York.

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

„Reaktivitätshypothese“, reactivity hypothesis (Blascovich & Katkin, 1993; Gerin et al., 2000; Manuck et al., 1990; Obrist, 1981)

„marker model“ (Hines & Brown, 1932; 1933); cold pressure • •



Reaktivität stellt ein allgemeines Charakteristikum der Person dar (Trait) Die Natur des verwendeten Teststimulus ist irrelevant

(Manuck et al., 1990)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

„Causal model“, impliziert den Faktor „exposure“ und „duration“ (anticipation, recovery) . . . if a heightened cardiovascular responsivity to pressure, stress were to contribute directly to the development of hypertension, it must be assumed that the reactivity of the hyperresponsive person is expressed frequently and over protracted intervals (Manuck et al., 1993).

(Manuck et al., 1990; Larkin 2005) .

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Steptoe & Marmot (2002): reactivity and/or exposure as risk factors

The role of psychobiological pathways in socio-economic inequalities in cardiovascular disease risk. European Heart Journal 23, 13–25.

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Steptoe & Marmot (2002) reactivity

+ + exposure

-

-

high risk

low risk

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Kemeny (2003)

Generality model

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Kemeny (2003) Integrated specificity model

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Lacey (1967) „stimulus specificity“ • •

Sensory intake (perceptual processing) → HR ↓ EDA↑ Sensory rejection (mental processing) → HR↑ EDA ↑

„directional fractionation“ (direktionale funktionale Fraktionierung ): different fractions of the total somatic response pattern may respond in opposite directions

Williams (1986) und Schneiderman (1978, 1983) zwei Arten von „integrated response patterns” • •

defensive or pattern 1-type reactions: skeletal muscle vasodilation, blood pressure increases (CO), tachycardia, increased ß1-adrenergic activity, decreased vagal tone vigilance or pattern 2-type reactions: muscle vasoconstriction, blood pressure increases (TPR), bradycardia, increased alpha-adrenergic activity, increased vagal tone

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Obrist (1976; 1981) „active vs. passive coping“

• •

active coping: beta-adrenergically mediated increases in blood pressure (CO) → kardiale Reaktion (z.B. Kopfrechnen, Rede); SBP, HR passive coping: alpha-adrenergically mediated increases (TPR) → vaskuläre Reaktion (z.B. Eiswassertest, Film); SBP, DBP

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Reaktionsmuster in unterschiedlichen Belastungssituationen

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse Active coping, Annahmen von Obrist:



Effekte indizieren Anstrengung oder Aufgabenengagement Moderatorvariablen: Aufgabenschwierigkeit, Belohnung, evaluative Bedrohung (Eubanks, Wright & Williams, 2002; Smith, Baldwin & Christensen, 1990; Smith et al., 1989)



metabolically excessive (Obrist, 1981), HMV > Bedarf (siehe Carroll et al., 1986; 2009)

Hypertonie über “structural (Folkow & Neil, 1971) and autoregulatory mechanisms” (negative view of arousal) …” with autoregulation being the more immediate effect to an elevated output and structural changes in resistance vessels being a long-term effect of continued high pressure (Obrist, 1981, p. 130)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Carroll et al. (2009) zu “metabolically exaggerated responses”

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse

Diskrepanzen zum Risikomodell von Obrist •

Recovery ist vaskulär (z.B. Steptoe et al., 2003)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: situative Einflüsse



kardiale Reaktion habituiert (siehe Kelsey et al., 2004)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese Literatur

Berntson, G.G., Norman, G.J., Hawkley, L.C., & Cacioppo, J.T. (2008). Cardiac autonomic balance versus cardiac regulatory coacity. Psychophysiology, 45, 643-652. Cacioppo, J.T., Tassinary, L.G., & Berntson, G.G. (Eds.) (2007). Handbook of Psychophysiology. New York: Cambridge University Press. Obrist, P.A. (1981). Cardiovascular psychophysiology: a perspective. New York: Plenum. Gerin, W., Pickering, T.G., Glynn, L., Christenfeld, N., Schwartz, A., Carroll, D., & Davidson, K. (2000). An historical context for behavioral models of hypertension. Journal of Psychosomatic Research, 48, 369-377. Carroll, D., Phillips, A.C., &, G.M. Balanos (2009). Metabolically exaggerated cardiac reactions to acute psychological stress revisited. Psychophysiology, 46, 270–275. Gerin, W. (2011). Acute stress responses in the psychophysiological laboratory. In Contrada, R.J., & Baum, A. (2011) (Eds.). The Handbook of Stress Science: Biology, Psychology, and Health.(pp. 501-513) Springer: New York. Larkin, K.T. (2005). Stress and Hypertension. New Haven. Yale University Press.

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Individual differences Dienstbier (1989) theory of physiological toughness (Positive view of peripheral arousal)



sympathetic-adrenal-medullary (SAM, SA) axis: "positive stress reaction“ (E, NE, CO); performance in challenge



hypothalamic-pituitary-adrenocortical axis (PAC, HPA) reflects „affective distress“ (Cortisol)

Lundberg & Frankenhaeuser (1980) cortisol loads on a distress factor Frankenhaeuser (1991) uncontrollable tasks elicit „effort with distress“

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese Timing of arousal as crucial factor • • • • •

Base-rate arousal level Intensity and speed of arousal increase with challenge/stressor onset Speed of arousal decline after a challenge/stressor period (Recovery) Speed of decline across a series of episodes (Habituation) Changing levels of arousal components resulting from continuous stress (Dienstbier p. 87)

Ideal timing parameters (adaptive response) • Low base rates • Fast and strong arousal onset (SA) • Fast arousal decline with stressor offset • Stronger arousal decline across repeated similar episodes • Sustained SA arousal and delayed catecholamine depletion and PAC arousal with continuos stress Dienstbier, R.A. (1989). Arousal and physiological toughness: implications for mental and physical health. Psychological Review, 96, 84-100.

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Dickerson & Kemeny (2004) Social Self-Preservation Theory and HPA activity

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: Reaktivitätshypothese

Koolhaas et al. (1999) coping styles in animals and neuroendocrine activity (animal research) Proactive: fight, flight Reactive: reduced activity, immobility

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

„Energization Theory“ (integrative effort analysis; Wright, 1996; Wright & Kirby, 2001) Basis: active coping Konzept von Obrist (1976; 1981) und Intensity of motivation theory Brehm & Self (1989) • •

Intensitätsmodell kardiovaskuläre (kardiale) Aktivierung als Indikator des motivationalen Arousals (Aufgabenengagements)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Intensity of motivation theory (Brehm & Self, 1989) Prinzip der Konservierung von Energie Potentielle Motivation: • Bedürfnis • Wert des Ergebnisses • Wahrscheinlichkeit, dass das Verhalten entsprechenden Effekt verursachen wird Determinanten des motivationalen Arousals: • entsprechende Schwierigkeit des instrumentellen Verhaltens • entsprechende Fähigkeit • Aufwand erscheint gerechtfertigt (Potentielle Motivation)

Solange Erfolg möglich und gerechtfertigt erscheint, sollte Anstrengung der Schwierigkeit der Aufgabe entsprechen

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Wright (1996)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Anstrengung: Ressourcenmobilisierung zur Ausführung instrumenteller Handlungen

Indikatoren der Anstrengung • • •

Leistung Selbstberichte kardiovaskuläre Reaktivität (kardiale Aktivierung, Obrist; SBP)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Indikator der Anstrengung: SBP (Wright, 1996); DBP alpha-und beta-adrenerge Mediation (Hartley et al., 1999); HR dual innerviert

Richter et al. (2008) zu Mechanismen

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Eubanks et al. (2002, Motivation and Emotion, 26, 139-152): Gedächtnisaufgabe von ansteigender Schwierigkeit; Effekt der Belohnungshöhe

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Wright (1996) ability extension

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte Silvia et al. (2011) Trait Self-focus und Energization

International Journal of Psychophysiology (2011), 79, 335–340

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Mood and Energization: The mood-behavior model (Gendolla, 2000)

Emotions: reactions to specific events involve specific action tendencies Moods:

no specific motivational implications; long lasting without awareness of origin informational (intensitiy, persistence) and directive (intention, direction) impact

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Mood and Energization: The mood-behavior model (Gendolla, 2000)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Gendolla & Krüsken (2002) Mood und Energization; informational impact

Cognition and Emotion, 16, 577-603

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

The mood-behavior model, Gendolla & Krüsken (2002): informational impact

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

The mood-behavior model: informational/directive mood impact and hedonic instrumentality (Silvestrini & Gendolla, 2011)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

The mood-behavior model: Depressivität und Energization (Brinkman & Gendolla, 2007), memory task (unfixed, as many as possible; 15 items)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Wright, Stewart & Barnett (2008) Mental fatigue influence on effort-related cardiovascular response: Extension across the regulatory (inhibitory)/non-regulatory performance dimension

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Wright, Stewart & Barnett (2008) Mental fatigue influence on effort-related cardiovascular response

No in-between baseline second task: stroop/mental arithmetic

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Wright et al. (2013): relevance of success importance

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Self-Control Strength Model (Muraven & Baumeister, 2000)

Self-control: inhibition of automatic, habitual, or innate behaviors, urges, emotions, or desires that would otherwise interfere with goal-directed behavior (Barkley, 1997; Baumeister et al., 1994) Key assumptions: • Self-control depends on the person‘s level of self-control strength • Self-control-strength is limited • All self-control operations draw on the same resource • Self-control strength is expended in the process of self-control (p. 248, Muraven & Baumeister) • Motivation as moderator (Muraven et al., 2003) • Motivation to conserve strength (Muraven, Shmueli & Burkley, 2006)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Self-Control Strength Model and the role of motivation (Brehm & Self, 1989), Muraven & Slessareva (2003, Personality and Social Psychology Bulletin,29, 894-906)

Suppression: avoid thinking about a white bear Memory: memorize list of words

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Self-Control Strength Model and the role of motivation (Muraven et al., 2006, Journal of Personality and Social Psychology, 91, 524–537)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

„Biopsychosocial Model of Challenge and Threat“ (Blascovich & Tomaka, 1996)

Basis: psychophysiologische Ansätze von Obrist (1976; 1981) und Dienstbier (1989); Appraisalkonzept von Lazarus & Folkman (1984)



Kognitive Bewertung als initialer Mediator (Lazarus & Folkman, 1984); Relation von primärer und sekundärer Bewertung (challenge/threat Quotient);



Reaktionsintensität (Reaktivitätshypothese) → Reaktionsmuster Challenge – kardial; Threat – vaskulär (Copingeffizienz)

Spezielle Kapitel der Verhaltensmedizin Kardiovaskuläre Reaktivität: active coping – theoretische Konzepte

Überblicksdarstellung des BPS (Seery, 2011, Neuroscience and Biobehavioral Reviews 35, 1603–1610)...


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